Każdy jest Johnem

 


Każdy jest Johnem to taka dziwna gra kooperacyjno/rywalizacyjna i to z Mistrzem Gry. Gracze wcielają się w tytułowego Johna i na zmianę przejmują kontrolę nad jego działaniami. John postawiony jest w jakiejś trudnej sytuacji i zasadniczo celem wszystkich graczy jest to, żeby John przeżył (stąd kooperacja). Każdy z nich ma jednak swoje ukryte cele (obsesje) do zrealizowania. Cele są 1., 2. i 3. poziomu i za realizację każdej z nich gracz otrzymuje odpowiednią liczbę punktów (i tu wchodzi rywalizacja).

Zasady są proste. Każdy z graczy wybiera 2 umiejętności (albo 3, ale kosztem punktów Siły Woli) i 3 obsesje. Jeśli gracz kontroluje Johna, ten może korzystać z jego umiejętności. Test bez umiejętności ma szanse powodzenia 1/6. Test z umiejętnością 4/6. Punkty Siły Woli można wykorzystać do dodawania punktów do rzutu kostką. Wykorzystuje się je również do licytacji. W wyniku różnych wydarzeń gracz traci kontrolę nad Johnem (przegrany test, John się nudzi i zasypia, otrzymuje ranę, gracz realizuje obsesję). Zaczyna się licytacja. Każdy stawia liczbę punktów Siły Woli (trzymając żetony w zamkniętej dłoni). Gracz, który postawi ich najwięcej, przejmuje kontrolę (i traci postawione punkty). Kiedy wszyscy gracze wyzerują punkty Siły Woli, gra się kończy i zliczane są punkty za realizację obsesji. I tak, to jest erpeg, w którym się wygrywa.

Polskie wydanie od Imaginarium RPG i dystrybuowane przez Wydawnictwo Hengal wygląda porządnie, ma ładne ilustracje i estetyczny skład. Ekipa dodała trochę swoich treści (propozycji sytuacji startowych i alternatywnych zasad - np. możliwość świadomego zrzeczenia się kontroli).
Gra jest prosta i ma ciekawe założenia. Zasady są zrozumiałe, ale wydaje mi się, że warto przed pierwszą rozgrywką rzucić okiem na jedną z sesji na You Tube.

PS Mój John myśli teraz o zbliżających się feriach, załatwia milion spraw i ma mnóstwo rzeczy na głowie, więc będzie cichszy przez kilka dni.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Otchłań

Zew Cthulhu: Gra Paragrafowa

Obscure