Potwór Tygodnia


To moje największe erpegowe odkrycie i ulubiony system do prowadzenia. Być może dlatego, że jest to PbtA, które nie zdążyło się zupełnie oderwać od tradowych korzeni - jest przygodowe, ma scenariusze (może zarys, ale zawsze) i nie ma mechanik relacji rozpisanych na 120 stron. Podoba mi się też to, że można mocno mieszać klimat: od przygodówki z przymrużeniem oka, przez krwawy slasher aż po gotycki horror. Uwielbiam pierwsze 5 sezonów Supernatural, kocham Archiwum X, ale lubię też Wrong Turn, Halloween i Piątki 13-tego.

Mechanicznie jest klasycznie i jeszcze bez udziwnień z kolejnych fal PbtA. Łowcy mają pięć cech od -1 do +3. Ruchy inicjowane przez fikcję polegają na rzucie 2k6 + modyfikator z odpowiedniej cechy i sprawdzenie wyniku z tabelką opisującą każdy ruch. 7-9 to sukces z konsekwencjami, 10+ pełen sukces, a 6 i mniej oddaje pałeczkę w ręce MG. Ten też ma listę ruchów, które może w takiej sytuacji wykorzystać: rozdziel ich, zapowiedz przyszłe niebezpieczeństwo itd. Każda tajemnica to jeden potwór, którego trzeba znaleźć i pokonać, ale żeby to zrobić, trzeba najpierw dowiedzieć się jak. Potwory mają swoje słabości i jest to jedyny sposób, żeby się ich pozbyć. Bez tego można w nie naparzać z bazooki, a one jakoś zawsze znikną w kłębach dymu i pojawią się ponownie, atakując kolejnych statystów.

Tajemnice do PT mają swoją określoną strukturę: potwór, jego poplecznicy, statyści, kilka miejsc i odliczanie, które w kilku kolejnych krokach określa, co by się stało, gdyby potwór miał wolną rękę i łowcy by mu nie przeszkodzili. Przygotowanie takiego schematu nie przysparza dużo kłopotu, a daje przynajmniej jakieś ramy, w których można się poruszać. Warto wspomnieć o dużej wadze improwizacji - porażki w rzutach graczy oddają fabułę w ręce MG i można wtedy wprowadzić do sceny elementy, które nawet nie są związane z testem, w którym wypadł niski wynik. Play to find out.

Do gry wyszło mnóstwo materiałów - kilka oficjalnych dodatków, za które od dłuższego czasu jest współodpowiedzialny nasz Marek Golonka, oraz ogrom rzeczy niezależnych. Sam również dołożyłem nieco do tej masy i jeśli macie ochotę, to serdecznie zachęcam do zapoznania się z moimi tajemnicami: https://hechlok.itch.io/pt-mystery-box


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Otchłań

Zew Cthulhu: Gra Paragrafowa

Obscure